Som lærebedrift tar vi imot praksisstudenter fra Norges fiskerihøgskole ved UiT Norges arktiske universitet og utplasseringselever fra videregående skoler innen automasjon, industrimekanikk og akvakultur. Formålet er å gi studentene og elevene faglig kompetanse innen fiskeri- og havbruksvitenskap og forberede dem på arbeidslivet.
Praksisstudenter
Havbruksstasjonen tok imot to praksisstudenter i tre uker høsten 2023. To uker var på Senter for marin akvakultur og en uke ved Landanlegget. Begge studentene kommer fra Norges fiskerihøgskole ved UiT Norges arktiske universitet.
Ida Hellesvik Olsen
«De to første ukene av vår praksisperiode var vi ved Senter for marin akvakultur der fikk vi røkte og være med ut på sjøanlegget Røsnes. Veldig spennende og vi lærte masse. Denne siste uka var vi i Kårvik, og vi har røktet ulike krabber og fått omvisning og informasjon om RASforsk.» sier Ida.
Juel Erik Elvebø
Praksisstudent Juel Erik forteller at «det var helt naturlig å velge et yrke innen marin næring, siden faren min er fisker. Det er mange forskjellige yrkesretninger å velge mellom i dette feltet. Denne siste uken av praksisperioden i Kårvik er det mye å sette oss inn i, vi har blant mye annet vasket krabbekar og røktet kongekrabber».
Utplasseringselever
I forbindelse med sin utdanning innen Automasjon var to elever fra Nordkjosbotn videregående skole og en elev fra Industrimekanikerfaget på Ishavsbyen videregående skole på to ukers utplassering. Dette er for å få innblikk i arbeidshverdagen til en relevant bedrift.
Adrian Veliqi
«Jeg synes det er interessant og lærerikt å være her på Havbruksstasjonen. Det er veldig hyggelige folk og en fin arbeidsplass» sier Adrian.
Isak Andreas Albrigtsen
Isak forteller at «etter at dere var og presenterte bedriften på skolen ble jeg positivt overrasket over den spennende arbeidsplassen, og er glad for muligheten å ha min utplasseringsperiode her.»
Olai M.Olsen
Olai var to uker i yrkesrettet praksis ved Senter for marin akvakultur. Han går 2. året på Industrimekanikerfaget på Ishavsbyen videregående skole. «Olai sin hovedoppgave disse ukene var å rive ned gammelrobotene på påvekst, og han var interessert og ivrig i arbeidet» forteller lærling Mathias Langaune.